Az egész életen át tartó tanuláshoz hozzáférés biztosítása Ruzsa, Öttömös és Zákányszék településeken (EFOP-3.7.3-16-2017-00203)

„Az egész életen át tartó tanuláshoz hozzáférés biztosítása Ruzsa, Öttömös és Zákányszék településeken”
EFOP-3.7.3-16-2017-00203

   

Kedvezményezett neve: Ruzsa Község Önkormányzata
Konzorciumi tagok:
Öttömös Községi Önkormányzat és Zákányszéki Művelődési Ház és Könyvtár

A támogatás összege: 79 958 207 Ft
A támogatás mértéke: 100%
A projekt kezdete: 2018.01.01.
A projekt tervezett befejezése: 2020.07.29.

A projekt Ruzsa Község Önkormányzata, Öttömös Községi Önkormányzat és a Zákányszéki Művelődési Ház és Könyvtár 3 tagú konzorciumában valósul meg. Mindhárom település a Mórahalmi Járásban (kedvezményezett járás) található. A településeken fellelhető számos hasonlóság és a sok éves együttműködés hívta életre jelen pályázatot is, melyben olyan tevékenységek kerültek kidolgozásra, amik hozzájárulnak a három település lakossága életminőségének javításához, az egész életen át tartó tanulás hozzáférésének biztosításához a művelődési házak bázisán.

4.1       A projekt átfogó célja
A három kulturális intézményben megvalósuló, egész életen át tartó tanulást biztosító szolgáltatások, tevékenységek, új tanulási tartalmak megvalósításának ösztönzése, új típusú tanulási formák kialakítása és bevezetése sokszínű tematikájú programokkal, az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges feltételek megteremtése, illetve a meglévő szolgáltatok továbbfejlesztése Ruzsán, Öttömösön és Zákányszéken a művelődési házakon, mint bázisokon keresztül

A célcsoport alapkompetenciájának fejlesztése, az egész élten át tartó tanulási tevékenységek által, a kultúra bázisán megszerzett készségek segítségével a munkaerőpiacra és társadalmi és közéletbe való visszalépés érdekében, melyhez innovatív tanulási lehetőségek és formák létrehozása, a kulturális intézmények közötti együttműködések erősítésével, az állampolgári kompetenciák fejlesztésével közvetlen és közvetett módokon.

 

4.2       A projekt konkrét célja

  • 22 db, eltérő tematikájú tanulási program létrehozása és működtetése a projekt teljes ideje alatt, melyek a következők:
  1. felnőtt néptánc (Ruzsa) – heti szakkör
  2. ifjúsági néptánc (Ruzsa) – heti szakkör
  3. művészeti tánccsoport (Ruzsa) – heti szakkör
  4. családi kör (Ruzsa) – havi szakkör
  5. gazdakör (Ruzsa) – havi szakkör
  6. női kör (Ruzsa) – havi szakkör
  7. miNŐség kör (Ruzsa) – havi szakkör
  8. XXI. századi kompetenciák (Ruzsa) – havi szakkör
  9. családi kör (Öttömös) – havi szakkör
  10. felnőtt citera (Öttömös) – művészeti csoport
  11. ifjúsági citera (Öttömös) – művészeti csoport
  12. felnőtt énekkar (Öttömös) – művészeti csoport
  13. XXI. századi kompetenciák szakkör (Öttömös) – heti szakkör
  14. kreatív hobbi és varrószakkör (Zákányszék) – havi szakkör
  15. kreatív kézműves foglalkozások (Zákányszék) – havi szakkör
  16. gazdakör (Zákányszék) – havi szakkör
  17. női kör (Zákányszék) – havi szakkör
  18. zene- és énekcsoport (Zákányszék) – művészeti csoport
  19. hagyományőrző néptánc csoport (Zákányszék) – művészeti csoport
  20. ismeretterjesztő előadások (Ruzsa)
  21. népzenei és néptánc tábor (Ruzsa)
  22. főzőklub (Zákányszék) – műhelyfoglalkozás

 

  • 140 fő célcsoporttag bevonása és programban tartása, melyből 85 fő (60,7%) hátrányos helyzetű.

A hátrányos helyzetű fiatalok, helyzetükből adódóan nehezen találják meg helyüket a társadalomban, ehhez hozzátársul továbbá, hogy a nem hátrányos helyzetben élő fiatalok viselkedésében egyre gyakoribbak a deviáns magatartási elemek, melyek szintén nehezítik a társadalomba történő beilleszkedést. Az idősebb korosztály tagjaira pedig jellemző az elmagányosodás, zárkózottság, korukból adódóan más értékek számítanak számukra, más a világról megformált képük, mint a fiataloknak, amely hosszú távon ahhoz vezet, hogy egyszerűen a két korosztály nem találja meg a közös hangot egymással, miből kifolyólag nem keresik egymás társaságát, így az idősebb emberek társadalmi életben való aktív részvétele minimális. A szülőket sokszor csak a gyereken keresztül tudjuk elérni, mozgósítani, így az elsődleges célcsoport (köznevelésben részt nem vevő, illetve hátrányos helyzetű) lakosság mellett másodlagos célcsoportként bevonásra kerülnek gyerekek is annak érdekében, hogy rajtuk keresztül el tudjuk érni a hátrányos helyzetű szülőt. A projekttől minimálisan elvárt eredmény az indikátorok teljesítésén felül, hogy egy sikeres projektet vigyünk véghez.

Családi kör, Öttömös

Citera, Öttömös

Ismeretterjesztő előadás, Ruzsa

Néptáncfoglalkozás, Ruzsa

Néptánctábor, Ruzsa